Klarar vi vårt informationsansvar i krisen?

De senaste åren har vi i Kronobergs nätverk för krissamverkan arbetat intensivt med att utveckla både kunskap och samverkan kring kriskommunikation. Bland annat har ett gemensamt dokument med grundläggande principer för informationsinsats vid kris och extraordinär händelse tagits fram.

Arbetsgruppen för kriskommunikation i Krissamverkan Kronoberg består av

  • Erik Sellström, kommunikationschef Länsstyrelsen
  • Robert Loeffel, informationschef Polismyndigheten
  • Ellen Lovén, t.f kommunikationsdirektör Landstinget
  • Henrik Nilsson, kommunikationschef Växjö kommun
  • Carina Karlund, informationschef Ljungby kommun
  • Pia Steinbach, informationschef Tingsryds kommun
  • Susanna Henningsson, kommunikationsstrateg Värends Rtj
  • Martina Lennartsson, kriskommunikatör Länsstyrelsen

Under hösten 2012 har arbetsgruppen bjudit in samtliga kommuner i Kronobergs län att diskutera hur kommunens krisledning och länets gemensamma informationsarbete möter varandras behov. Fungerar de gemensamma rutinerna ur ett kommunalt perspektiv? Vad behöver vi utveckla ytterligare för att säkerställa att vi verkligen klarar att ta vårt ansvar för att samordna information mellan olika aktörer när krisen väl kommer?

Workshopen riktar sig till kommunens krisledningsnämnd och krisledning samt personer som arbetar med information, kommunikation och beredskap i händelse av kris. Målet med workshopen är:

  • Känna till de grundläggande principerna för informations- och kommunikationssamverkan i Krissamverkan Kronoberg
  • Få en ökad kunskap och förståelse för hur informations- och kommunikationssamverkan fungerar i praktiken mellan kommun och samverkansstab
  • Identifiera utmaningar, möjligheter och förslag på utveckling av vår samverkan och förbättring av informationssamordningen

Detta är alltså en av arbetsgruppens stora puckar inför höstens arbete, men det är en mycket intressant och spännande sådan. Vi har fortfarande mycket att lära av varandra och jag själv ser väldigt mycket fram emot att få träffa ännu fler medarbetare som arbetar med kris, information och kommunikation i kommunerna.

Är det någon av er läsare som genomfört något liknande i er organisation? Skriv gärna en rad i kommentarsfältet så kan vi byta erfarenheter 🙂

I takt med att dessa workshops genomförs följer uppdateringar här på bloggen!

/Martina

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s